3.10.2014

Satokausi sukillakin



Neljä plus yksi on puikkoa mulla,
kohta niitä sukkia alkaa jo tulla.
Siniseen sukkaan tulee raita harmaa,
varpaat ei palele se on varmaa.

Sukat saa vieras ja tuttu,
villapaidan jos haluu se onkin eri juttu.
Tellkkua katson ja neuletta väännän,
oikein ja nurin silmukkaa käännän.

Lankaani koira koittaa viedä,
liika jos kudon sitä se ei siedä.
Kohta on valmis sukka ja toinen,
korissa määrä on aikamoinen.

Mitä mä tekisin ilman käsityötä,
valvoisin varmaan kaiken yötä.
Sukat on kivat jalkaan laittaa,
taas lenkki jos toinenkin sitten maittaa.

-tuntematon-




Sukkasadon Heinälatoon
olen ennättänyt vasta neljä sukkaparia saada valmiiksi.
Kahdet on sentään puikoilla jo tulossa
joten satoa saan tulevina viikkoina kerättyä lisää talteen.

Viikonvaihteessa kutsuu kuitenkin Seinäjoki
ja sen käsityömessut.


 Kahdesta raitalangasta syntyi veikeät sekametelisukat.

Lokakuussa pitää olla väriä sukissakin.


Mukavaa viikonvaihdetta kaikille!

36 kommenttia:

  1. Kauniita raitasukkia! Mulla jäi sukkasato väliin tänä vuonna, mutta puikoilla on sukat tällä hetkellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Neule-Kirppu.
      Minä satoilen ensikertaa. Nyt vaan tulee väliin monta muuta työtä, jotka hidastavat sukkasatoa.

      Poista
  2. Jopa on ilosen värisiä raitasukkia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla pukkaa puikoille usein kirkkaita värejä. Jossakin välissä pitää saada myös hillitympää puikoille. Sitten joskus.

      Poista
  3. Kun nämä sukat jalkaan laittaa, ei syksyn märkyys ja kylmyys haittaa. Iloista raita ja väri iloittelua. Oikeita hyvänmielen sukkia olet tekaissut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Susan.
      Mitä varikkäämmät sen paremmat, jos multa kysytään :)

      Poista
  4. Ihana runo ja sukat ovat aivan yhtä ihania, kaikki tyynni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kankuritar.
      Pitää tallentaa käsityöaiheiset runot visusti aina talteen, niitä kun ei niin liiemmin ole.

      Poista
  5. Ihanan värikkäitä!

    VastaaPoista
  6. Voi mahoton miten nättejä sukkia ja runo yhtä hauska =)
    Minulla tuli mieleen yksi lempiloruistani, sama poljento ja värimaailma. Ei kai haittaa , hihi ;D :

    On isällä lätissä seitsemän sikaa,
    ja kaikissa sioissa pikkuisen likaa
    vaan sinisen, punaisen, ruskean, harmaan,
    minä saunassa saisin puhtaaksi varmaan.

    Ja en nyt tarkoita, että sukkasi muistuttaisivat sikoja, vaan että ne ovat yhtä iloisen näköisiä kuin runon possut =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sude.
      Eikä totisesti ole haitaksi runot. Tämänkin hauskan laitan visusti talteen :)

      Poista
  7. Kauniisti kuvattuna sukat, ihanan runon kera :-)
    Hyvää viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaunis kiitos Rouva Kivitikka :)
      Leppoisaa viikonvaihdetta sinullekin.

      Poista
  8. KIva sukkaruno. Teillä ei haittaa vaikka sukat kuluvat, uutta pukkaa kaiken aikaa.
    Mukavaa puikonkilkutteista viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Cheri.
      Eipä tosiaan ole kuluminen ollut haitaksi. Joitakin olen jopa parsinutkin :)

      Poista
  9. Ihanan pirteitä sukkia syksyn iloksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos lanka rulla.
      Pirteä sukka, parempi mieli :)

      Poista
  10. Aivan ihania raitasukkia :)

    VastaaPoista
  11. Kudin saa runosuonenkin sykkimään!! <3
    Raitalankojen yhdistely on hauskaa puuhaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos satunNainen Paula.
      Sanallinen sykintä on syntynyt kyllä jollakin oikein mainiosti :)

      Poista
  12. Aivan ihastuttavia raitasukkia! Iloista viikonloppua:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaunis kiitos Tilkkureppu :)

      Poista
  13. Sukkasadon blogissa ihastelin jo sukkiesi värejä, kauniita ovat! Ja onhan sulla sitten jo ihan kivasti valmista, mulla ei ole kuin kolme valmista paria tähän mennessä :) Ja nytkin taidan ranteen takia taukoilla viikonlopun. Enpä tiedä täytyisikö Seinäjoella käydä itsekin...!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kaye ja kipaise Seinäjoella ihmeessä. Siellä oli pukattu pystyyn oikein hyvät messut :)

      Poista
  14. Sinähän se olet tikuttanut ihan vauhdilla kauniita raitoja. Aivan hurmaavia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos mustakissa.
      Raitasukat vie mua mennessään niin puikoilla kuin jaloissakin :)

      Poista
  15. Hei toi runo on ihan mahtava!! Tuo on just kun mulle tehty! Ja noi sukat wau😊 tulin iloiselle mielelle!! Kiitos!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä Tiina Hämäläinen ja kiitos itsellesi.
      Hienoa, että iloa pystyy näin sanallisesti ja kuvallisesti välittämään :)

      Poista
  16. Oi että ihanaa väri-ilottelua. Todellakin herkullista satoa ja tuo runo on mainio. =)
    Ps. Paras on edelleen mulla. ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehei, se ihan paras on kyllä edelleenkin mulla ;)
      Mutta tuosta väittelystä huolimatta kaunis kiitos Kati.

      Poista
    2. Näinhän se menee... mulla on paras mulle ja sulla on paras sulle. =)

      Poista
  17. Anonyymi10/12/2014

    Ihanan värisiä sukkia! <3 T. Salainen neuleystäväsi.

    VastaaPoista

Mukavaa kun jätit sanat käynnistäsi !